Ремонт велосипеда у поході

Ремонт велосипеда у поході

             Коли за велосипедом дбайливо доглядають, коли його господар володіє хорошою технікою їзди, то і велосипед "відповідає" господареві вірністю і справно служить йому багато років!

             Якщо ви зібрались у тривалий велопохід то ваш велосипед повинен бути в бездоганному стані, все чітко налаштоване та завчасно замінені всі зношені деталі. Але навіть при бездоганній підготовці свого велосипеда в дорозі можуть трапитись поломки різного характеру і щоб мати змогу відремонтувати велосипед «на ходу» вам потрібно мати певні навики та такий перелік інструментів та запасних частин:

  • Велоаптечка (латки, клей, бортувальні лопатки) (Мал.1)
  • Камера (2шт)
  • Складна покришка (фолдінгова) або шматок старої (30-40см) (Мал.2)
  • Набір шестигранників (мультитул) – бажано з витискачем ланцюга (Мал.3)
  • Запасні звена ланцюга + замочок
  • Ключ для спиць (Мал.4)
  • Маленький розвідний ключ і пасатижі (Мал.5)
  • Запасні спиці з ніпелями
  • Запасний гак перемикача для рами (півник) (Мал.6)

 

 Мал.1    Мал.2

Мал.3                       Мал.4

  Мал.5

Мал.6

 

           Щоденний огляд та чистка велосипеда в поході повинні стати таким самим ритуалом, як ранкове вмивання. Переважно такий огляд робиться ввечері, вам потрібно буде очистити велосипед від пилу, бруду, насухо протерти, змастити ланцюг та інші ходові деталі велосипеда, особливо якщо протягом дня ви потрапили під дощ. Також усунути всі несправності, поскрипування, деренчання, які можуть призвести до більш серйозної поломки в самому невідповідному місці.  Перевірте плавність та легкість кочення коліс, тиск в шинах, натяг спиць,  гальма повинні діяти без заїдання, забезпечувати плавне і повне гальмування. 

  А що найчастіше ламається в поході?

Найбільш вразливі місця будь-якого велосипеда – це його колеса. Часто пробиваються камери та ламаються спиці (шприхи), особливо на гравійних та ґрунтових дорогах. Трапляються також поломки втулок, вузлів перемикання передач чи вузлів, що безпосередньо несуть на собі основний тягар (багажники, сумки).

                Давайте розглянемо найчастішу проблему – втрата тиску в колесах.  Якщо камера втрачає тиск  повільно то перш за все перевірте повітряний клапан (ніпель) і в разі пошкодження замініть його. Якщо ж він цілий, значить, десь є дрібний прокол (або проколи). Деякі велотуристи і тут не поспішають міняти камеру. Вони запускають всередину 2-3 кубічних сантиметра води, які, створивши тонку плівку на внутрішній стінці камери, забивають мікроотвори. Такий метод дозволяє доїхати до привалу. Якщо ж повітря виходить швидко, ставлять запасну камеру. Щоб не займатися заклеювання камер в середині дня в дорозі, бажано мати в групі кілька запасних камер. Заміна камери займає 15-20 хвилин.

               Перш ніж вставляти нову камеру, треба уважно оглянути внутрішню і зовнішню сторони покришки на місці проколу: в ній може застрягти шматочок скла, металу, маленький цвях і т.д. Причиною проколу камери може виявитися і кінець спиці, що пройшов через гумову стрічку обода (фліпера). 

               Клеєнням продірявлених камер бажано зайнятись по приїзді на місце ночівлі. Якщо у вас закінчуються латки в вело-аптечці, то можна скористатись шматком гуми вирізаним зі старої камери. Також в дорозі можна заклеїти камеру липкою плівкою ("скотчем"). На накачану камеру накладають латки одна поверх іншої (хрест-навхрест).  Вставляти відремонтовану камеру потрібно обов'язково підкачану до округлості (щоб не була пласкою), суху і чисту. При заміні камери внутрішню поверхню покришки треба очистити від частинок гуми і пилу, і по можливості припудрити тальком, особливо в місці латки.

                У багатоденний похід краще виїжджати на нових або майже нових покришках. З собою зазвичай беруть складну (фолдінгову) покришку, або шматок старої покришки - довжиною 30-40см, щоб можна було вставити при великих пробоях або порізах покришки, а також по можливості прошити дратвою, капроновою ниткою або тонкою волосінню (лєскою) таким чином, щоб шов заправлявся в обід колеса. Якщо і після цієї операції розрив покришки збільшується, то як тимчасовий вихід з положення (на 1-2 доби), покришку можна обв'язати разом з ободом кіперною стрічкою, одночасно додаючи резиновий клей типу "Момент" . Якщо у вас не дискові, а ободні гальма то не забудьте зняти гальмівні колодки переднього колеса (звісно ж, що "хвора" покришка повинна стояти на передньому колесі, так як воно менш навантажене).

                Іншою, досить частою, неприємною поломкою на колесі є зламані спиці. Ламаються вони переважно на задньому колесі, адже саме воно витримує найбільші навантаження від ваги та крутного моменту. За міцність вашого колеса відповідає рівномірний натяг усіх спиць, тому, якщо ви «злапали» яму, то вам слід перевірити натяг усіх спиць. Якщо ви берете з собою в похід запасні спиці то слід врахувати, що на одному колесі можуть бути спиці різної довжини, тому попередньо заміряйте спиці на колесі з обох сторін. Також спиці можуть відрізнятися по довжині, товщині і по типу кріплення, як на передньому так і на задньому колесах! 

                Якщо обірвалася одна спиця в задньому колесі або дві спиці в передньому, заміну можна відкласти до привалу. Обірвану спицю потрібно або видалити, або перекусити біля основи, але не загинати за сусідні спиці (пасатижі або кусачки входять в набір самих ходових інструментів механіка і завжди знаходяться у нього під рукою). При виході з ладу більшої кількості спиць заміну потрібно зробити на місці, інакше на привал можна приїхати з неабиякою "вісімкою". Замість цілої спиці в крайньому випадку можна використовувати два уламка спиць (один з головкою, другий з різьбленням), з'єднаних кінцями, загнутими у вигляді карабін.

Заміну камери, спиці, усунення биття обода повинен вміти робити кожен велотурист!

               Далі ми перейдемо до поверхневого розгляду більш складних ремонтів різних вузлів велосипеда і в продовженні теми коліс поговоримо про втулки (ступиці). Мал. 7.

Мал. 7. Задня втулка під тріскачку

         Втулка – це центральна частина колеса, яка містить в собі кулько-насипні або промислові підшипники. Найчастіші проблеми це – перелом центральної віськи або виробітка конусів, кульок чи чашок. Цю проблему діагностувати досить просто, колесо має великий люфт (шат) зі сторони в сторону, а також чути стукіт в колесі при коченні. Якщо люфт не є великим, то можна спробувати підтягнути конус з доступної сторони і законтрагаїти гайкою, але для цього переважно необхідний конусний ключ, який подібний до рожкового ключа, але має значно вужчий корпус. Мал.8.

Мал8. Універсальний конусний ключ

          Також, досить часто у велопоході трапляються поломки заднього перемикача! Переважно, причина такої поломки є досить банальною, це падіння велосипеда на сторону перемикача. Перемикач підгинається до колеса і коли ви їдете під гірку то вмикаєте легшу передачу (найбільшу зірку позаду) і загнутий перемикач застрягає в спицях. Це дуже складна поломка, яку досить важко вирішити в дорожніх умовах, але все ж таки зможемо дати декілька порад. По-перше, якщо ваш перемикач залишився більш-менш рівний то замінивши запасний гак до рами (півник) ви відновите більш-менш нормальну роботу перемикача. Також така поломка може перекрутити (викривити) ланц і його прийдеться вирівняти пасатижами або замінити перекручені ланки за допомогою витискача ланцюга.

         Ось мабуть і все, що вам потрібно знати у велопоході, якщо ви не є веломеханіком, адже про типи поломок і методи їх ремонту можна писати цілі десертації ;) 

Рекомендовані продукти